Retencja kluczowych pracowników – 4 sposoby, aby zatrzymać specjalistów w firmie.

Wielu pracodawców wie jakim problemem jest zatrzymanie przy sobie odpowiednio wyszkolonego pracownika. Nie jest tajemnicą, że zdecydowanie taniej jest utrzymać przy sobie doświadczonego specjalistę, na przykład inżyniera, obytego ze specyfiką firmy niż wdrożenie kogoś nowego na jego stanowisko. Dlatego tak ważnym na wszelkie sposoby ograniczyć retencję kluczowych pracowników w Twojej firmie.

 

Poznaj oczekiwania co chcą osiągnąć

Na wstępie zaznaczę że w przeważającej ilości przypadków pieniądze nie są dominującym czynnikiem przemawiającym za pozostaniem na tej samej posadzie. Logika jest prosta; jeśli Ty jesteś w stanie dać mi więcej, to Twój konkurent zapewne przebije tę ofertę.

Dużo ważniejszym jest poznać jakie oczekiwania mają Twoi pracownicy w drodze rozwoju zawodowego. Czasem będzie to praca na najnowszej technologii, czasem chęć dokształcenia się, innym razem awans. Badaj potrzeby specjalistów w swojej firmie i staraj się zapewnić im możliwość spełnienia swoich oczekiwań.

rekrutacja w bankowości

Wyznaczaj pracownikom cele i informuj o nich

Nie istnieje w oczach pracownika nic gorszego od wykonywania bezsensownych lub bezcelowych działań. Twoi specjaliści powinni czuć, że ich praca ma znaczenie, nawet jeśli jest częścią większej całości.

Wytyczaj swoim podwładnym cele, rozmawiaj z nimi o nich oraz kontroluj ich realizację. Nie każdy pracownik będzie dążył do niego tym samym tempem, lecz jego realizacja stanie się motywacją samą w sobie.

 

Zapewniaj możliwości relaksu w pracy i poza pracą

Wypalenie zawodowe wśród specjalistów jest częstą przyczyną zmiany pracy. Wielu jednak przypadkom retencji pracowników można uniknąć, dając pracownikom możliwość odpoczynku pomiędzy wykonywanymi zadaniami. Świetnym przykładem jest Google, które zbudowało swoje regionalne siedziby na wzór parku rozrywki, z darmowymi stołówkami, strefami relaksu i wielkimi, zielonymi przestrzeniami.

Warto na początku zacząć od drobnych rzeczy; rozbudowa stanowisk pracy, doposażenie pokojów socjalnych lub inwestycja w elementy rozrywkowe, takie jak konsola do gier czy piłkarzyki, nie tylko pozytywnie wpłyną na morale, ale też zmotywują do lepszego działania.
Dodatkowo warto inwestować w integrację pracowników, takie jak grupowe wyjścia do restauracji czy pubu, albo wieczór filmowy.

 

Stwórz wyróżniającą się kulturę organizacyjną firmy

Kultura organizacyjna firmy to podstawa, na której opiera się współczesna teoria zarządzania. Istnieje wiele jej definicji, lecz w założeniach jest to zbiór podstawowych założeń, przekonań i wartości, jakimi kierują się członkowie organizacji.

Tworzenie unikalnej i przyjaznej kultury organizacyjnej w Twojej firmie jest wyzwaniem na długie miesiące, a nawet lata. Wynika to z faktu, iż współtworzą ją sami pracownicy. Na kulturę organizacyjną składają się między innymi, systemy znaczeń i wartości, struktura organizacyjna, demografia i doświadczenie pracowników, a nawet otoczenie miejsca pracy oraz jego wygląd. Warto więc zadbać o jak najwyrazistsze cechy kultury organizacyjnej, tak aby Twoi specjaliści mogli się z nią utożsamiać.

Kolejny artykuł nawiązujący do tego tematu, który warto przeczytać: Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy i przyciągać najlepszych specjalistów?

Zobacz podobne artykuły

Na naszym portalu regularnie publikujemy artykuły, które pomagają znaleźć pracę i pracownika!

Jak wybrać dobrą firmę rekrutacyjną?

Jak wybrać dobrą firmę rekrutacyjną? Podczas procesu naboru nowych pracowników, szczególnie na wysoko wyspecjalizowane stanowiska, po stronie pracodawcy wymagane jest zaangażowanie ogromnej ilości środków, w

Czytaj »

Szukasz pracy lub pracownika? Napisz do nas!
Znajdziemy coś dla Ciebie!

Skontaktuje się z nami

Wyślij formularz