Jak budować wizerunek dobrego pracodawcy i przyciągać najlepszych specjalistów?

Dynamiczny wzrost gospodarczy owocuje nie tylko coraz większymi możliwościami, ale także wyzwaniami, z którymi firmy muszą się zmierzyć. Jednym z nich jest potrzeba zadbania o lepszy wizerunek marki oraz budowanie pozytywnych przekonań na temat pracodawcy. Ma to spory wpływ na większe zadowolenie z procesu rekrutacyjnego oraz – w efekcie – pozyskanie wartościowych pracowników.

 

Najważniejsze cechy dobrego prawodawcy w oczach pracowników

Przeświadczenie o tym, jakim jesteś pracodawcą powstaje już na poziomie formułowania ogłoszenia o pracę. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku rekrutowania wysokiej klasy specjalistów. Oni z reguły szanują swój czas i oczekują konkretnych ofert, zawierających jasno określony zakres obowiązków, ale i wysokość wynagrodzenia czy pozapłacowe benefity.

 

Transparentność ogłoszeń ma coraz większe znaczenie w dobie natłoku informacji. Brak podanej stawki lub wynagrodzenie określone lakonicznie jako atrakcyjne czy też zapowiedź nietypowego systemu płacowego potencjalni pracownicy odbierają jako niepoważne. Jest to informacja wręcz priorytetowa, która pozwala zaoszczędzić czas nie tylko pracownikowi, ale też działowi HR.

 

 

Potrzeby pracownika – klucz do sukcesu

Równie ważnym aspektem jest umiejętność dostosowania się do życiowych potrzeb pracownika. Może się to zawierać na przykład w możliwości częściowej pracy zdalnej, elastycznych godzinach pracy czy braku problemów w ustaleniu grafiku urlopowego. Ułatwia to pracownikowi godzenie spraw rodzinnych z zawodowymi.

 

Tymczasem większość polskich pracodawców, mających problem ze znalezieniem odpowiednich osób do pracy, nie wykazuje proaktywnych postaw, przez co wydłuża proces rekrutacyjny, zwiększa jego koszty lub jest niezadowolona z jego efektów.

 

Employer branding – sposób na podniesienie skuteczności rekrutacji

Jak pokazują badania, wysokość wynagrodzenia oraz pozapłacowe benefity nie są jedynymi argumentami, przemawiającymi za zadomowieniem się w danej firmie. Równie istotne jest to, aby pracownik postrzegał swoje stanowisko i miejsce pracy jako atrakcyjne. Budowanie dobrych skojarzeń z firmą jest głównym celem działań skupiających się wokół employer brandingu. Nie trzeba być tak potężnym jak Microsoft, żeby przyciągać dobrych pracowników.

 

Warto zadbać o przyjemną atmosferę pracy, zapewnić odpowiednie warunki poprzez tworzenie stref relaksu w firmie oraz troszczyć się o wizerunek marki na zewnątrz. W tym celu można większą wagę skupić na rozwijaniu social mediów, organizacji akcji prozdrowotnych oraz aktywnym uczestnictwie w wydarzeniach o charakterze charytatywnym czy kulturalnym. Istotne jest też angażowanie się w działanie środowisk lokalnych, zwłaszcza gdy firma jest zakorzeniona w miejscu swojej działalności.

 

Wizerunek marki pracodawcy

Dla wielu pracowników ważne jest, aby ich firma podejmowała działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i wykazywała się etycznymi postawami – zarówno względem pracowników, jak i środowiska naturalnego. Firma powinna zminimalizować negatywne wrażenie, które pozostawi na zwolnionym pracowniku. Dla obu stron zdecydowanie lepsza jest ugoda niż konflikt.

 

W czasach, gdy ludzie chętnie dzielą się doświadczeniami w mediach społecznościowych (i internecie w ogóle) pozostawienie rysy na wizerunku pracodawcy nie jest żadnym problemem. Niektóre z większych firm starają się pomóc zwolnionej osobie w znalezieniu pracy, polecając ją zaprzyjaźnionym przedsiębiorstwom. Sytuacja ta ma też korzystny aspekt dla samego pracodawcy w postaci utrzymania dobrych relacji z innymi firmami, które mogą odwdzięczyć się tym samym.

Zobacz podobne artykuły

Na naszym portalu regularnie publikujemy artykuły, które pomagają znaleźć pracę i pracownika!

Rola psychologii w HR

W ostatnich latach procedura rekrutacji i doboru pracowników uległa dość istotnej modyfikacji. Specjaliści od HR-u dokładają obecnie wszelkich starań, żeby potencjalny kandydat spełniał wszystkie oczekiwania

Czytaj »

Szukasz pracy lub pracownika? Napisz do nas!
Znajdziemy coś dla Ciebie!

Skontaktuje się z nami

Wyślij formularz