Main page » Rekrutacja w bankowości
W ostatnich latach struktury zatrudnienia w branży bankowości mocno się zmieniły. Z jednej strony duży wpływ na ten stan rzeczy miały fuzje i rozwój nowych technologii, cyfryzacja oraz przejęcia jednych banków przez inne, z drugiej digitalizacja oraz ogromny popyt klientów indywidualnych i firmowych na bankowość elektroniczną także zrobiły swoje. Jak w takich warunkach rynkowych przeprowadzić skuteczny proces rekrutacji w bankowości i wyłonić kandydata idealnie dopasowanego do potrzeb danej instytucji finansowej? Na jakie aspekty warto zwrócić szczególną uwagę?
Podstawą skuteczności rekrutacji w branży bankowej jest umiejętność rozpoznawania motywacji kandydatów oraz odróżnianie deklaracji od faktycznie podejmowanych działań. Idealnie, gdy specjalista HR ma wyczucie względem ludzi i jeszcze przed decyzją o zatrudnieniu nowych pracowników jest w stanie przewidzieć poziom pokrycia deklaracji danego kandydata z jego codzienną praktyką.
Dobry rekruter potrafi również dobrać narzędzia w taki sposób, aby móc szybko i bezpośrednio dotrzeć do najlepszych ekspertów odpowiadających wymogom i zakresowi obowiązków danego stanowiska. W naszym zespole mamy zdolnych specjalistów, którzy świetnie sobie z radzą z tym, aby rekrutacja i rozmowa kwalifikacyjna przebiegała skutecznie i sprawnie.
Jednym z największych wyzwań pracy dzisiejszych osób rekrutujących jest problem braku dopasowania kandydatów do przygotowanego stanowiska. Celem specjalisty HR jest pozyskanie kandydata o określonych kompetencjach a nie wybór najlepszego spośród tych, którzy się zgłosili.
Rekruter musi być przygotowany na sytuację, w której proces zakończy się bez wyłonienia pracownika i będzie trzeba go ponownie powtórzyć, aby uzyskać zadowalające efekty. Nie może odczuwać z tego powodu presji – niedobór odpowiednich kandydatów nie zawsze jest jednoznaczny z niedostatecznie dobrze wykonaną pracą. Problemem może być również trudność weryfikacji autentycznych kompetencji kandydata na podstawie tylko CV. Skuteczne CV dodatkowo niejednokrotnie jest pisane przez wynajętych profesjonalistów, a nie samego zainteresowanego.
Wyżej wymienione powody powodują, że bankom ciężko jest w całym procesie pozyskać bardzo dobrego pracownika i potrzebują wsparcia ze strony firmy rekrutacyjnej, która dysponuje zespołem doświadczonych rekruterów z dobrą znajomością rynku pracy.
Bardzo ważne w ramach specjalizacji bankowość jest wykształcenie, jednak coraz częściej zauważamy większe zapotrzebowanie na pracowników z odpowiednimi kompetencjami miękkimi. Pracownik powinien umieć odnaleźć się w grupie, jeśli tego wymaga jego praca (np. personalna obsługa swoich klientów), a gdy stanowisko jest analityczne (np. analityk kredytowy czy biznesowy) liczy się dokładność, skrupulatność i analityczne myślenie. Coraz większe znaczenie ma również znajomość języków obcych. Coraz większe znaczenie ma także znajomość języków obcych.
Wbrew powszechnej opinii, wysokość wynagrodzenia to nie jedyny i często nie najważniejszy aspekt, brany pod uwagę przez potencjalnych pracowników podczas poszukiwania pracy pierwszego wyboru. Wiele specjalistów z branży finansowej bierze pod uwagę stabilność zatrudnienia oraz możliwość korzystania z nowych technologii w pracy.
Bankowcy oczekują zatem, że uda im się znaleźć pracę, gdzie będą mogli zdobyć szereg nowych wyższych kompetencji, otwierających im drogę awansu, a także dających cenne doświadczenie, które wykorzystają podczas poszukiwania pracy w przyszłości (być może w zupełnie innej branży). Za korzystne postrzegają również innowacje technologiczne w sektorze finansów (fintech) oraz benefity pozapłacowe, takie jak dodatkowe szkolenia, vouchery na wydarzenia kulturalne czy karty uprawniające do korzystania z aktywności sportowych i rekreacyjnych. To tylko niektóre z przykładowych czynników mających wpływ na decyzje w trakcie wyboru oferty banku.
Każdą ofertę pracy analizujemy i przestawiamy sugestie mające na celu ułożenie takiej oferty, aby przyciągnąć wartościowych kandydatów do pracy w bankowości i skrócić czas rekrutacji.
Dla współczesnych pracowników atrakcyjne jest nie tylko zdobycie konkretnych kompetencji, lecz także pogodzenie życia prywatnego i zawodowego, czyli szeroko pojęty work-life balance.
Silnym punktem oferty, która może wpłynąć na zmianę pracodawcy, jest wdrażanie częściowo zdalna praca czy – w przypadku mam powracających do pracy po urlopie macierzyńskim – dodatkowe dni opieki nad pociechą. Zwłaszcza dla Millenialsów, którzy za jakiś czas zdominują sektor bankowy, ważna jest dobra atmosfera w pracy. Tej z kolei sprzyjają nowoczesne, funkcjonalne i przyjazne wnętrza, pełne udogodnień i przestrzeni wspólnych, nastawionych na wymianę doświadczeń i integrację pracowników.
Dzisiejsi pracownicy oczekują też, że zgłaszane przez nich pomysły i koncepcje będą uwzględniane przez szefostwo. Poczucie realnego wpływu na całokształt miejsca pracy, a także naturalna chęć przebywania w nim umacniają więź z firmą, budują lojalność i poczucie zaangażowania.
HR Project stara się pozytywnie zaskoczyć nowych klientów. Wnikliwie poznajemy oczekiwania obu stron procesu rekrutacyjnego, wobec czego dokładamy wszelkich starań, by nie była to “kolejna rozmowa o pracę”.
Dla klientów
Poszukujesz wsparcia w przeprowadzeniu rekrutacji w działach bankowości? Skontaktuj się z nami pod numerem 513 30 46 17 i pozwól nam zoptymalizować proces rekrutacji.
Dla kandydatów?
Poszukujesz nowych wyzwań i chciałbyś pracować w branży bankowej? Skontaktuj się z nami.
Nasz zespół tworzą ludzie, którzy to, co robią, traktują bardzo poważnie. Ciągłe szlifowanie umiejętności i rozbudowywanie potencjału naszych doradców personalnych pozwala nam tworzyć zespół – jeden z lepszych w tej branży.