Employer branding – sposób na przyciąganie świetnych fachowców

 

Obecnie rynek pracy przechodzi dużą metamorfozę. To co bez wątpienia mogliśmy nazwać rynkiem pracownika, w 2020 roku przekształca się gwałtownie w rynek pracodawcy. Jednak nie wszędzie zmiany te zachodzą równocześnie, szczególnie w kwestii wysoko wyspecjalizowanych profesjonalistów. Dziś wiedzą, że są bardzo pożądani przez pracodawców, którzy konkurują ze sobą o ich uwagę.

Szczególnie modną metodą przyciągnięcia talentów w ostatnich latach stał się tzw. employer branding (ang. budowanie marki pracodawcy), będący szeregiem działań, których celem jest pokazanie potencjalnym pracownikom profitów z pracy w firmie. W swoich założeniach łączy on w sobie elementy marketingu oraz zarządzania kadrami.

Głównym zadaniem employer brandingu jest stworzenie przekonania, że stosująca go firma będzie dla kandydata „pracodawcą z wyboru”. Dziś techniki employer brandingu wykorzystywane są w największych światowych firmach jak Facebook, Google, czy IBM.

Rozpatrując kwestię employer brandingu, należy podzielić go na dwa równoległe i kompletujące się działania:
– zewnętrzny – jest to sposób przedstawiania firmy na zewnątrz, jako atrakcyjnego pracodawcę wśród potencjalnych kandydatów na kluczowe stanowiska w przedsiębiorstwie.
– wewnętrzny – są to działania, zwrócone w kierunku obecnych pracowników, wspierające budowanie dobrej atmosfery w zespole oraz pozwalające na utożsamianie się z pracodawcą przez kadrę pracowniczą.
Oba te elementy employer brandingu są ze sobą nierozerwalne; próba przedstawienia firmy jako przyjaznej pracownikom, gdy w rzeczywistości jest inaczej, będzie równie nieudana co dbanie o środowisko pracy, ale nie promowanie tych działań.

Od czego zatem rozpocząć employer branding, by móc wykorzystać go jako sposób na przyciąganie świetnych fachowców? Oto poszczególne etapy, jakie wymagane są, aby z sukcesem przejść ten proces.

Zrozum potrzeby firmy – przed rozpoczęciem działań należy ustalić, co ma być celem employer brandingu, czego i kogo potrzebuje przedsiębiorstwo.
Określ grupę docelową Twoich działań – kolejnym krokiem jest określenie, kto jest poszukiwany, jakie powinien mieć wykształcenie, doświadczenie oraz czy wystarczy doszkolić kogoś z aktualnej kadry, a może należy zatrudnić specjalistę z zewnątrz organizacji.
Zrozum grupę docelową – po wybraniu targetu trzeba postawić się w jego pozycji i określić potrzeby, aspiracje oraz co jest dla niego atrakcyjne. Dzięki temu ułatwisz sobie proces komunikacji z osobami znajdującymi się w jego obrębie.
Utwórz EVP, czyli unikalną wartość marki pracodawcy – jest to bardzo ważny etap, w którym należy wybrać cechy, które charakteryzują Twoją firmę oraz wyróżniają ją na tle innych przedsiębiorstw z branży.
Zdefiniuj optymalny sposób komunikacji – aby wartość trafiła do grupy docelowej, należy wybrać kanały komunikacji, dopasowane do grupy docelowej. Przykładowo, inaczej komunikuje się generacja Y, a inaczej specjaliści z wieloletnim doświadczeniem.
Stwórz standardy badania efektywności działań – każde działanie employer brandingowe powinno być mierzalne. Niezależnie czy wskaźnikiem jest wynik kampanii promocyjnej, czy liczba kandydatur na stanowisko, na ich podstawie należy wyznaczać sobie cele i do nich dążyć.
Obserwuj – działania employer brandingu nie są zawieszone w próżni, mają na nie wpływ wydarzenia gospodarcze oraz konkurencja. Bacznie śledź zmiany i trendy, by zawsze być na bieżąco.
Ewaluuj – po określonym czasie zbierz wszystkie informacje i dogłębnie je przeanalizuj. Sprawdź, co wyszło, a co było porażką i na podstawie tych wniosków wprowadź zmiany w swojej strategii.

Zobacz podobne artykuły

Na naszym portalu regularnie publikujemy artykuły, które pomagają znaleźć pracę i pracownika!

Szukasz pracy lub pracownika? Napisz do nas!
Znajdziemy coś dla Ciebie!

Skontaktuje się z nami

Wyślij formularz