Firmowy savoir vivre – zasady etykiety w środowisku biznesowym

Znasz zasady savoire vivre panujące w środowisku pracy? 👀 Dobre maniery powinny nas obowiązywać zawsze i wszędzie, nie tylko w sytuacjach służbowych. Stosowanie ich w miejscu pracy świadczy nie tylko o naszej kulturze i buduje pozytywny wizerunek, ale też sprawia, że wiele zyskujemy w oczach pracodawcy i współpracowników. Z jakimi zasadami przede wszystkim powinniśmy się zaznajomić? 🧐

Na samym początku intuicyjnie nasuwa się na myśl punktualność ⏱, której nieprzestrzeganie może sprawić, że nasza kandydatura na dane stanowisko odpadnie już w przedbiegach, podczas rekrutacji. Informuje to pracodawcę, że nie jesteśmy w stanie gospodarować swoim czasem i nie można na nas polegać. 😥 Również utrzymywanie w czystości i porządku swojego stanowiska oraz kultura wypowiedzi jest istotna w budowaniu wizerunku w firmie. Wiesz, w jakich sytuacjach powinieneś wyciągnąć rękę jako pierwszy? 🤝  Przywitanie w ten sposób inicjuje przełożony względem pracownika, kobieta względem mężczyzny, czy starszy pracownik względem młodszego. Taka sama hierarchia obowiązuje przy propozycji przejścia na „ty”.

Warto pamiętać, że poza sztywnymi regułami savoire vivre, każda firma posiada własne, niepisane zasady. W zakresie dress code’u 👔 stopień sformalizowania ubioru może być dowolny, jednak należy go bezapelacyjnie przestrzegać. Jeśli chcemy być postrzegani profesjonalnie, nie dzielmy się szczegółami ze swojego życia osobistego, nie korzystajmy nadmiernie z prywatnego telefonu, nie plotkujmy i nie czytajmy notatek i zapisków innych. 📝  Temat posiłków w pracy również może wywołać kontrowersje – jeść przy biurku, czy w pomieszczeniu socjalnym? Warto też już na początku zasięgnąć informacji o ilości i długości przysługujących nam przerw.

Największe grzechy firmowego bon tonu? ✖️ W rankingu króluje zwrot „witam” w służbowych mailach, najświeższe ploteczki z prywatnego życia, pogniecione czy zbyt odważne ubrania i ogólna nieznajomość powszechnej etykiety życia w społeczeństwie. Gdy jesteśmy świadomi zasad dobrego wychowania, te obowiązujące w firmie powinny wydawać się intuicyjne i oczywiste. Sytuacje biznesowe wymagają odpowiedniego zachowania, a kultura nigdy nie wychodzi z mody. ❤️

Zobacz podobne artykuły

Na naszym portalu regularnie publikujemy artykuły, które pomagają znaleźć pracę i pracownika!

Szukasz pracy lub pracownika? Napisz do nas!
Znajdziemy coś dla Ciebie!

Skontaktuje się z nami

Wyślij formularz