Rekrutacja specjalistów – negatywne doświadczenia kandydatów szkodzą firmie

W każdym prosperującym przedsiębiorstwie nadchodzi czas, gdy występuje potrzeba zatrudnienia nowego pracownika lub utworzenia nowego stanowiska. Wiąże się to nieodzownie z procesem rekrutacyjnym. W jego trakcie pracodawca chce wybrać najlepszego specjalistę, spełniającego wszystkie jego wymagania. Warto zatem wiedzieć jak unikać kardynalnych błędów w trakcie rekrutacji specjalistów, które mogą znacząco odbić się na wizerunku Twojej firmy.

Jednym z najczęstszych i jednocześnie najprostszym do uniknięcia błędem, popełnianym w trakcie całego procesu rekrutacyjnego specjalistów jest zwyczajny brak komunikatu o wyniku rekrutacji.

 

Dlaczego rekruterzy nie przekazują informacji zwrotnej?

Specjaliści w trakcie rekrutacji angażują się i poświęcają swój czas na spotkania i rozmowy, na każdym etapie rekrutacji. Mimo to, według statystyk portalu Praca.pl ponad 70% ankietowanych nie otrzymało żadnej informacji o wyniku każdej z rekrutacji w jakiej brali udział. Jedynie 3% deklaruje, że otrzymywało ją zawsze. Skąd się bierze taka słaba statystyka?

Powodów może być kilka. Najczęstszym z nich jest zwykły brak czasu. W natłoku obowiązków i nowych projektów ciężko jest znaleźć 5 minut na napisanie kilku zdaniowej wiadomości. Nie jest to jednak żadne usprawiedliwienie dla szanującego się rekrutera i wpływa negatywnie na odbiór marki przez osobę, która ubiegała się o przyjęcie na stanowisko specjalisty.

 

Rekrutacja specjalistów

Innym z powodów, dla którego niewysyłane są wiadomości jest zwyczajny brak świadomości o znaczeniu takiej informacji, dla osoby ubiegającej się o stanowisko. Niewielu wie, że proces rekrutacji specjalistów wpływa na sprzedaż usług i produktów. Osoba, która nie otrzymała takiej informacji, czuje się sfrustrowana, mimo wiary w to, że wypadła dobrze i może więcej nie chcieć współpracować z taką firmą, bądź stać się jej klientem.

 

Informacja zwrotna z procesu rekrutacji podnosi pozytywny wizerunek firmy

Popularyzacja internetu oraz social media sprawiła, że informacje o pracodawcach stają się ogólnodostępne. Coraz większa ilość specjalistów komunikuje się za ich pomocą i wymienia swoje doświadczenia zawodowe. Na samym Facebooku znajduje się setki grup poświęconych różnym branżom, gdzie codziennie pojawia się wiele postów dotyczących różnych tematów, w tym doświadczeń związanych z pracodawcami i rekrutacją. Nikt nie chciałby, aby jego firma straciła w oczach innych specjalistów.

Poza ryzykiem utraty wizerunku firmy wśród potencjalnych, przyszłych kandydatów na stanowiska, istnieje ryzyko że zaczną pojawiać się negatywne opinie w ogólnodostępnych miejscach. Świetnym tego przykładem jest Google Maps czy fanpage na Facebooku, gdzie użytkownicy mogą oceniać firmę. Niższa ranga wpływa na pozycjonowanie strony na rynku lokalnym, co realnie przekłada się na odwiedziny strony, fanpage i sprzedaż w internecie.

Warto zatem poświęcić chwilę na przesłanie konstruktywnej opinii na temat kandydata na stanowisko. Można skorzystać z szablonów takich wiadomości dostępnych w internecie. Wypełniając go warto pamiętać o tym by mówić szczerze, unikać ogólników, a także uzasadnić decyzję o nie przyjęciu kandydata. Większość specjalistów biorących udział w rekrutacji zrozumie i doceni to.

 

Zobacz podobne artykuły

Na naszym portalu regularnie publikujemy artykuły, które pomagają znaleźć pracę i pracownika!

RODO a Covid-19

W czasach, w których przyszło nam żyć oraz pracować, każdy z nas zadaje sobie wiele pytań, na które w tym momencie na próżno szukać odpowiedzi.

Czytaj »

Szukasz pracy lub pracownika? Napisz do nas!
Znajdziemy coś dla Ciebie!

Skontaktuje się z nami

Wyślij formularz