Każdy manager marzy o sformowaniu zgranego i produktywnego zespołu pracowników, który będzie pracować dla firmy przez wiele, wiele lat. Jednak rzeczywistość odbiega znacząco od marzeń. W tym artykule poznasz 5 sposobów na zmniejszenie rotacji pracowników.
Badaj potrzeby pracowników
Każdy pracownik jest inny; ma inne ambicje, cele oraz predyspozycje, i co najważniejsze; każdego pracownika motywuje co innego. Dla części z nich będą to pieniądze, u innych są to profity niematerialne, jak zadowolenie z wykonywanej pracy czy miła atmosfera w biurze. Aby jednak poznać preferencje poszczególnych pracowników, należy z nimi regularnie poruszać ten temat oraz obserwować relacje wewnątrz firmy. Poznanie potrzeb pracowników nie tylko pomoże w dopasowaniu ich drogi rozwoju, ale i zwiększy ich produktywność.
Zadbaj o rozwój
Wielu pracodawców dopiero w momencie otrzymania wypowiedzenia stara się zatrzymać pracownika, oferując mu np. podwyżkę. W większości przypadków zmiana ta nie jest podyktowana niskimi zarobkami, lecz brakiem możliwości rozwoju w obrębie firmy. Warto zatem podwładnych charakteryzujących się zaangażowaniem i potencjałem odpowiednio docenić. Powinni oni zostać informowani o dalszych możliwościach rozwoju wewnątrz firmy i w miarę możliwości szkoleni z nowych umiejętności.
Niestety, często pracodawcy interpretują doszkalanie pracowników jako koszt, jednak jest to tak naprawdę inwestycja. Wyedukowany pracownik jest bardziej kompetentny, wydajny i co najważniejsze, rzadziej zmienia zatrudnienie, co przekłada się na zmniejszenie rotacji pracowników.
Doceniaj swoich pracowników
Każdy lubi, gdy jego zasługi są uznawane. Wielu pracodawców błędnie wypowiada się do pracownika jedynie w negatywnych aspektach, pomijając pozytywny przekaz. Zwykłe „dobra robota” powoduje, iż pracownik czuje, że wzorowo wykonuje swoją pracę i że jest to dostrzegane przez przełożonych. Dlatego jednym z najcenniejszych czynników motywujących jest docenienie i ustna pochwała, która często jest skuteczniejsza od premii. Podbudowani w ten sposób pracownicy nie tylko są wydajniejsi, ale też mniej chętnie odchodzą ze struktur firmowych.
Reaguj na problemy
Nawet najlepiej zgrana firma nie uniknie problemów. Często widoczne są one jedynie z poziomu pracownika, dlatego po otrzymaniu zgłoszenia o problemie nie warto go bagatelizować. Przychodząc z problemem, pracownik otwiera się i okazuje zaufanie przełożonemu. Ignorowanie go może spowodować, iż w jego odczuciu nikt się z nim nie liczy oraz nikomu na rozwiązaniu problemu nie zależy. Dlatego bagatelizując problem, nie liczmy, że kolejnym razem otrzymamy podobną informację, nawet w przypadku poważniejszej sytuacji. Nie zrozumiani pracownicy często również odchodzą, szukając pracodawcy, który wysłucha i pomoże im w kryzysowej sytuacji.
Ucz się od byłych pracowników
Pomimo wielu starań, nawet najlepsi pracownicy będą opuszczać szeregi firmy. W takim wypadku nie należy utrudniać pracownikowi tego procesu, jednak warto poznać szczegóły takiej decyzji. Nie będąc już związani stosunkiem pracy, bardziej otwarcie przyznają jakie powody nimi kierowały. A może być ich wiele; niskie zarobki, wymagania niedostosowane do zakresu obowiązków, konflikty z przełożonym, stres, brak możliwości rozwoju. Problemy mogą dotyczyć też organizacji pracy, systemu zarządzania, a nawet zbyt dużej liczby obowiązków.
Wywiad z odchodzącym pracownikiem jest cennym źródłem informacji, na którego podstawie można podjąć kroki celem wyeliminowania błędów, na które pracodawca często nie zwraca uwagi.
Jest to sposób na zmniejszenie rotacji pracowników w przyszłości z powodu powtarzających się niedociągnięć.